Turismitoote elutsükkel
Turismisihtkohtade ja -toodete arengus on 4 arenguetappi ehk -faasi:
- algfaas - esimesi külastjaid võtakse sihtkohas hästi vastu, lahkutakse positiivsete külastuselamustega.
- kasvufaas - sihtkoha populaarsus kasvab, ehitatakse juurde hotelle, restorane ja teisi turismirajatisi.
- küpsusfaas - reklaamikampaaniad meelitavad kohale üha rohkem külastajaid. Kohalikud elanikud hakkavad kaotama kontrolli turismi arengu üle. Faasi lõpus võib turistide juurdevool esilekutsuda koaliku identiteedi kadumise.
- langusfaas - jõuab kätte siis, kui sihtkoht muutub turistidest üleküllastunuks. Sel juhul on asukoht ületanud oma taluvusvõime. Langeb turistide huvi koha vastu.
Turismitaluvus iseloomustab sihtkoha võimekust jätkusuutliku turismi edendamiseks.
Maailma Turismiorganisatsioon defineerib turismitaluvust järgmiselt:
Maksimaalne inimeste arv, kes võivad sihtkohta külastada, ilma, et nad tekitaksid lubamatuid ja pöördumatuid muutusi füüsilises, majanduslikus ja sotsiaal-kultuurilises keskkonnas ja põhjustaksid külastajate rahulolu langust.
Turismi taluvusvõime hindamisel keskendutakse kolmele põhikomponendile:
- Füüsiline ja ökoloogiline taluvusvõime - näit. vastuvõtav rahvarohkus muuseumides, parkides, vanalinnas jne., mürareostuse lubatav tase, transpordi jm. teenuste kasutamise intensiivsus.
- Sotsiaalne ja demograafiline taluvusvõime - näit. turismi tase, mis ei kutsu esile olulisi muutusi kohalikus kultuuris (kunst, oskustöö, usk, tseremooniad, kombed)
- Poliitiline ja majanduslik taluvusvõime - näit. turismi tingitud tööjõu äravool teistest sektoritest, turismile spetsialiseerumise määr.
Litsenseeritud: Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License