Turuhind
Hinnad võimaldavad võrrelda kaupade väärtusi, kalkuleerida nende tootmisega seotud kulusid ning kujundada ostusoove. Hind suunab kõikide turuosaliste käitumist.
Hinnal on kolm põhilist ülesannet:
- nõudluse ja pakkumise tasakaalustamine
- tootjate ja tarbijate suunamine
- tulude jaotus
Hinna kaudu tasakaalustuvad turul nõudmine ja pakkumine. Väljakujunenud turuhinnaga on sunnitud arvestama nii nõudjad kui pakkujad. Hind peegeldab kauba väärtust nii ostjatele kui müüjatele.
Kauba kõrge hind ergutab tootmist ja kauba madal hind viib tootmise vähenemisele.
Hinnal on tootjaid ja tarbijaid suunav roll. Võimalus saada kasumit, motiveerib tootjaid valmistama sellist kaupa, mida turg vajab. Tootjate, müüjate konkurents surub hinnataset alla. Kasumi suurendamiseks püüavad pakkujad alandada kulusid ja võimalikult säästlikult kasutada ressursse.
Hind toimib tulude jaotjana ühiskonnas. Tootjad, kes suudavad konkurentidest odavamalt toota, saavad kasumit. Tootjad, kelle kulud on suuremad turuhinnast, ei saa vanaviisi jätkata ja peavad konkurentsis püsimiseks midagi uut välja mõtlema.
1. Tutvu skeemiga Leiva teekond, nimeta võimalikud tootjad ja ettevõtjad, kellest oleneb leiva jõudmine poelettidele. Kuidas mõjutab see leiva hinda?
2. Püüa koostada samasugune näide juustu tootmise kohta, kui palju tootjaid ja ettevõtteid osaleb juustu tootmisel?
Litsenseeritud: Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License