Konfutsianism


Samaaegselt budismi loomise ja arenguga Indias, kerkis Hiinas esile uus filosoofiline süsteem konfutsianism. Konfutsianism kujunes riigifilosoofiaks ja -kultuseks, mille keskmes olid sotsiaalsed ja eetilised küsimused.
Hiinas on kolm religiooni (konfutsianism, taoism ja budism) üksteisega põimunud sel määral, et hiinlased ei kõnele kolmest usundist, vaid kolmest dao´d õpetavast teest.

 

Dao tähendab sõnasõnalt "tee", kuid avaramas mõttes ka õiget tegutsemisviisi, elu seadust.


Väljavõtteid raamatust "Konfutsius" 2009

Kong Fu-zi (551-479 eKr)

Vesteid ja vestlusi X Kodukohas

7

Paastudes kandis ta heledaid linaseid rõivaid. Paastu ajal sõi ta hoopis teisi toite ja puhkas kodus teises kohas.

(Paastumist peeti puhastumistseremooniaks, mis pidi eelnema ohvritoomisele.)

8

Ta ei öelnud ära liiga peenest riisist või liiga katki lõigatud lihast. Kuid ta ei söönud hapuks või halvaks läinud riisi, roiskunud kala ja lehkavat liha. Ta ei söönud hallitanud toitu. Ta ei söönud lehkavat toitu. Ta ei söönud toitu, mis ei olnud tavapäraselt valmistatud. Ta ei söönud toitu, mis ei olnud aastaaja kohane. Kui roog oli valesti lahti lõigatud, ka siis ei söönud ta seda. Kui toitu pakuti vale kastmega, ka siis ei söönud ta seda. Kuigi liha tohtis palju olla, ei tohtinud see matta riisi hingust. Ainult veini juues ei tundnud ta piiranguid, kuigi ei jäänud ka liialt purju. Ostetud veini ja kuivatatud liha ta ei tarvitanud. Toidu peale raputas ta alati ingverit. Ta ei söönud ülemäära.

9

Vürstlike ohvritalitluste liha sõi ta enne ööd ära. Muude ohvritalitluste liha ei hoidnud ta üle kolme päeva. Üle kolme päeva hoitud liha ta ei söönud.

(Vürstlikel ohvritalitlustel anti osavõtjatele kaasa tükike liha, mis tuli aukartusest vaimude ees võimalikult ruttu ära süüa.)

11

Isegi kui ta jämedat riisi või taimeleent sõi, tõi ta alati ohvrianni.

(Toiduohver seisnes eelkõige mõne riisitera või ka mingi muu toiduaine paigutamises kodualtarile.)

18

Kui valitseja temale toitu saatis, tõmbas ta vaiba sirgu ja alles pärast seda maitses. Kui valitseja temale toorest liha saatis, laskis ta selle ära küpsetada ja ohverdas esivanematele. Kui valitseja temale looma saatis, jättis ta selle enesele. Kui ta koos valitsejaga sõi ja valitseja tõi esivanematele toiduohvri, maitses tema roogasid esimesena.


(Esimesena pidid roogasid maitsma teenrid, Konfutsius toonitab sellega oma alamlust.)

Litsenseeritud: Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License