Tarbimine ja tarbimisotsus

Milline on hea elu? Sellele küsimusele on palju vastuseid, võib-olla sama palju kui vastajaid. Inimeste vajadused on erinevad. Tarbijatena me ei mõtle sellele miks me just selliseid valikuid teeme. Lihtsalt ostame seda, mis on kasulikum, maitsvam, ilusam vms. Majandusteadlased väidavad, et just vajaduste rahuldamiseks on vaja tarbida.

VAJADUS ON PUUDUSTUNNE, MIDA INIMENE SAAB RAHULDADA HÜVISTE TARBIMISEGA.

 

 

Eneseteostusvajadus - meil on soov midagi korda saata ja saavutada.

 

 

Tunnustusvajadus - endaga rahuloluks vajame kiitust ja tunnustust.

 

 

Sotsiaalne vajadus -meil on vajadus koos olla ja suhelda, kuhugi kuuluda.

 

Turvalisuse vajadus - me vajame ohutut ja rahulikku elu, kindlust tuleviku ees.

Esmased vajadused tulenevad inimese kui bioloogilise olendi loomusest. Me vajame eluks toitu, vett, soojust, õhku jne. Alles siis kui esmased vajadused on rahuldatud, asub inimene realiseerima kõrgemaid vajadusi.

 

 

Rahaliste tulude saamisel on kaks võimalust:

1) kas rahuldada tänased vajadused

2) või panustada tulevikku - s.o. säästa

 

Tarbimine on hüviste kasutamine oma vajaduste rahuldamiseks. Tarbija eesmärk on võimalikult vähe kulutades saada võimalikult palju ja võimalikult häid hüviseid. Iga tarbija annab kasutatavate hüviste tarbimisomadustele individuaalse hinnangu.

Inimesed käituvad ostmisel väga erinevalT. Palju oleneb isiksuse tüübist, olukorrast ja kaubast. Odavat kaupa ostame pikemalt mõtlemata. Kallima kauba puhul kaaluvad inimesed põhjalikumalt.

Ostukäitumine algab ostusoovi teadvustamisest. Peale seda käivitub ostukäitumine. Eelduseks on muidugi vajaliku rahasumma olemasolu.

MIs juhtub siis, kui oleme otsustanud osta. Mõistlik oleks nüüd võimalikult palju informatsiooni hankida kauba omaduste ja muude oluliste asjaolude väljaselgitamiseks. kogunud küllaldaselt andmeid ja leidnud vastused küsimustele, võime hakata erinevaid võimalusi võrdlema. Võrdluse tulemusena teeme lõpliku valiku ehk võtame vastu majandusliku otsuse.

Valiku tegemisel lähtusime oma

  • väärtushinnangutest,
  • olemasolevast informatsioonist ja
  • meie tarbimiseelarvest, mis on määrava tähtsusega.

iDevice ikoon ARUTELU
Millest sõltuvad sinu igapäevased valikud tarbijana? Miks on kasulik teha kaalutletuid otsuseid?

Litsenseeritud: Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License