5. Tavanditoidud
Igapäevasele toidulauale tõid vaheldust kalendritähtpäevade ja perekondlike sündmuste tähistamine. Ka mitmesuguste tööde lõpetamist ja ettevõtmiste kordaminekut pühitseti kõva kõhutäiega. Jõulu- ja pulmalauas pidi liha olema külluses ja süüa võis nii palju kui jõuti.
"Pidudel hävitati liha puudade viisi, sest pulmad, matused ja ristsed kestsid mõnikord 3 päevast kuni 8 päevani ja rahvast oli sada inimest".
"Ega pulma pidaja ei jää vaeseks, pulmas käija jäeb vaeseks".
Aliise Moora, Eesti talurahva vanem toit, II osa
Pulmalised tõid ise pulmakotid kaasa, milles olid terved leivad, sepikud, saiad, või, seapeapoolikud, sea- ja lambajalad, kohupiim ja sõirarattad, ankrutega õlut.
Tavanditoitude kujunemisel on olnud puhtpraktiline alus. Näiteks pulmades pakutaval soeõlul. Pulmad peeti möödunud ajal enamasti sügistalvel, kui oli piisavalt toiduvarusid. Pulmades keedeti ainult kord päevas uut toitu. Muul ajal olid toidud külmalt laual ja peale joodi õlut, mis oli samuti külm. Küllap sobis külmal ajal teelt tulnuid kostitada soeõluga, mõnel pool pakuti seda ka kirikust tulijatele pulma algul, mujal jälle pulma lõpul ärasõitjatele.
Muistne kalendritähtpäevade alajaotus kasvas välja looduses maksvatest seaduspärasustest, ilmastiku ja tööde suhetest. Aluseks, millele rajaneb inimese elu kogu igapäevane toiming on looduskeskkond. Looduskeskkond määrab ära kõik: riietuse, toitumise, iseloomuliku töö ja materiaalse ümbruse. Loodus on kultuuri (toitumiskultuuri, käitumiskultuuri, vaimse kultuuripärandi) vundament.
Rahvakultuuri arengut on mõjutanud ka vastastikused rahvastevahelised suhted.
Kombestik on
seotud looduslike rütmidega, aega mõõdeti looduse rütmiga. Harva mõõdeti tunde.
Aeg tähendas ringlust, mida reguleerisid looduslikud tsüklid. Väärtuslikuks
loeti see, mis kordub. Eesti rahvakalendri tähtpäevad olid põlluharijate,
karjakasvatuse ja majandusliku elu teenistuses, kus aasta jaguneb kaheks –
talve- ja suvepoolaastaks. Kevad ja sügis moodustasid ülemineku ja
ettevalmistusaja suvele ja talvele. Tähtpäevad on saanud suuri mõjutusi
naabritest ja ristiusust. Kirikupühad ja rahvakalendri päevad sulasid ühte.
Rahvakalendri traditsioonid on suurt mõju avaldanud toidu valmistamisel
ja kasutamisel.
Mihklipäev 29. september
Päeva pühitsemise olulisemaid näitajaid on olnud
rikkalik toidulaud sügise andidega. Tapeti lammas või mitugi, maitsti paremaid
toite, pruuliti õlut, küpsetati uudseleiba.
Mardipäev 10. november
Mardipäeva
toidulaud on tavalisest rikkalikum, eriti lihatoitude poolest. Vanim teade
hanest kui mardilinnust Lääne – Euroopas
on 1171. aastast; Eesti talutaresse on mardihane söömise komme jõudnud
suhteliselt hilja ega olegi päriselt omaseks saanud. Kuid linde, eriti kukki ja
kanu on mardipäevaks tapetud. Põhja-Eestist on teated seapea küpsetamisest.
Tehtud on ka tanguvorste ja jahuvorste. Veretoitudest ja karaskitest on rohkem
andmeid Lõuna-Eestist ja Saaremaalt, kapsatoitudest Põhja-Eestist.
Kadripäev 25. november
Selleks päevaks tapeti kana, küpsetati
karaskit. Pikka aega püsis komme süüa lambalaudas, et lambad oleksid sigivad.
Kapsasuppi ei tohtinud kadripäevaks keeta, siis söövat kanad kapsad ära.
Toomapäev 21. detsember ja jõulud
Toomapäevast
algasid jõulud. Kehtima hakkas muude tööde keeld peale pühadeks
ettevalmistamise. Toomapäev on olnud jõuluõlle käimapaneku orientiir.
Pühadelaua ettevalmistused kestsid toomapäevast jõululaupäevani. Jõuluõhtust
alates toite ainult soojendati. Naiste hooleks oli vorstide valmistamine,
küpsetati leiba. Kogu Eestis oli jõulutoiduks liha, vorstid ja parem leib.
Jõuluks tapeti siga. Paljudes kohtades pandi lauale terve keedetud seapea. Hilisemal
ajal hakati ka sülti tegema. Liha kõrvale söödi kapsaid ning soolaga keedetud
ube ja herneid.
Rituaalne jõululeib, jõuluorikas, seisis laual, kuid seda ei söödud,
vaid säilitati jõulu järel viljasalves ning jagati palahaaval künni- ja
külvipäeval ning karjalaskmisel kõikidele pere loomadele. Jõululaud pidi olema nii
küllane kui võimalik, sest sellega loodeti algavat aastat mõjutada. Jõuluperiood lõpeb kolmekuningapäeval 6. jaanuaril.
Tõnisepäev 17. jaanuar
Tõnisepäev on olnud kariloomade ja inimese toiduvaru arvestamise tähis. Tõnisepäev jagas talve kaheks, alles pidi olema 2/3 inimese ja 1/2 loomatoitu.
Üsna laialt oli levinud ohvrianni viimine koduhaldjale, Tõnnile, just tõnisepäeval. Tõnn oli puukuju või tõnnivakk, mida hoiti aidas varjatud kohas, sinna andide viimisest on loodetud head edu kogu majapidamisele. Teisal jälle viis pereema või -isa osa toidust ohvripaika, milleks võis olla kas puu, kivi, põõsas või mätas. Anni viimisel lausuti palvesõnu, et Tõnis sigu kaitseks. Ohvritoiming oli salajane.
Söödi seapead või kõrvu hapukapsaste, ubade ja
hernestega, et seapidamine hästi edeneks.
Vastlapäev on 7 nädalat enne lihavõtteid 8. veebruar - 7. märts
Keedeti paksu
odraputru. Traditsiooniliseks vastlapäeva toiduks oli oa- või herneleem
seajalgadega. Üldse oli liha ja rasvase toidu söömine vastlapäeval soovitatud.
Vastlapäevaks lõppesid üldiselt lihatagavarad otsa.
Vastlate järel algab kevadine paast, mis lõppes ülestõusmis- ehk
lihavõttepühadega.
Lihavõtted
Pühade kõrghetkeks on täiskuu pühapäev pärast kevadist pööripäeva 22. märts - 26. aprill
Paast sai läbi ja nüüd võis palju süüa. Liha küll
kuskilt juurde tulemas ei olnud aga rikkalikumat söögilauda tähistati
piimatoitude (kohupiim) ja munatoitudega (munavõi). Ka kala tuli nüüd randa.
Lõuna-Eestis ja Setumaal olid au sees kohupiimatoidud. Mulgimaal tehti korpi.
Juurde tulnud komme pashat teha, on pärit vene õigeusklikelt. Munavärvimine on lihavõtete kõige ehedamalt püsinud komme.
Jaanipäev 24. juuni
Erinevalt teistest tähtpäevadest, oli jaanipäeva
puhul jook tähtsam kui söök. Väga oluline oli jaaniõlu ehk jaanikahi. Söödi sõira ja kama, valmistati võid, keedeti
mune. Tehti kamakäkke.
Kõikjal olid jõululaual liha, vorstid ja puhtast rukkijahust
tehtud leib. Siin seal anti liha kõrvale ka kapsaid. Rannatalus anti liha
asemel ka kala. Ka herned ja oad olid jõululaual. Usuti, et hinged meelsasti
ube ja herneid söövad. Jõululaualt ei tohtinud puududa ka puder. Usuti, et, kui
putru ei söödud, tabab peret õnnetus. Jõuluajal tehti õlut.
Pudrusöömise komme pärineb paganluseajast. Puder oli
ohvritoit, millega põlluhaldjaid ja viljavaime söödeti.
Tangupudruga täideti jõuluvorstid ja verivorstid.
Usuti, et jõuluvorste tuleb süüa täielikus vaikuses.
Jõuluputru viidi tingimata ka õue majavaimudele. Kui hommikuks kauss tühi oli,
aravati, et majavaimud järgmisel aastal peresse heatahtlikult suhtuvad.
Õue- ja majahaldjatele ning veehaldjatele ohverdati ka jõuluõlut.
Muiste oli nii, et iga perevanem pidi jõulude ajal
ohverdama vaimudele. Ohvriks oligi jõuluorikas.
Jõuluorikat kasvatatud ja tapetud salaja. Jõuluorikas küpsetatud tervena ahjus
ja pandud jõululauale. Suhu pandud jõulupõrsale vitsakimp.
Jõulude ajal jõuluorikat ei söödud. Jõulude ajal söödi vaid seapea, seajalad
söödi alles vastlapäeval.
Seasooltest ja verest tehti verivorste tangudega ning keedeti verikäkke.
Lastele anti seakärss - siis nad ei tustivat
õue üles.
Kel puudus jõud ohverdada looma, võis selle asendada kas rukkiorikaga või taignast küpsetatud seakujulise jõuluorikaga.
Rukkiorikas oli lõikuseaja viimane
rukkiviht, mis jõulude ajal tuppa toodi.
Jõululeibu küpsetati varakult jõululaupäeva hommikul.
Jõulude aegu küpsetatud leibadest hoiti mõned alles kevadeni ja anti siis
pereliikmetele. Usuti, et kõik, mis pärit jõulust, toob õnnistust. Arvati, et
jõululeib säilib kaks aastat, ilma, et ta halvaks muutuks.
Jõulude ajaks aga küpsetati rukkijahust eriline leib, mis
oli vormitud põrsa sarnaseks. Seda kutsuti jõuluorikaks.
Jõuluorikale vajutas perenaine võtmega sea tunnusmärgi peale. Jõuluorikas kaeti
laual valge rätikuga ning temalt oodati õnnistust järgmise aasta toidule.
Jõuluorikas jäi lauale kogu jõulude ajaks kuni kolmekuningapäevani. Pühade
lõpul viidud jõuluorikas viljasalve, kuhu ta jäi kevadeni. Siis anti ta
loomadele. Loomade jaoks küpsetati jõulude eel erilist leiba. Sageli tehti
loomade jaoks küpsetatud leivale auk sisse, pisteti küünal auku ja lasti kogu
öö põleda. Küünlatuli pidi leiva maagilist väge kasvatama ja viljasaaki
suurendama. Jõuluööks jäeti lauale kolm tervet leiba - siis jätkuvat leiba ka
tuleval aastal.
Poolt leiba ei tohtinud aga lauale panna.
Kui siis leib laualt
võeti, kuulatati hoolega, kas ei kostu käginat. Kägin ennustas rikast aastat.
Kägisemist peeti märgiks, et inglid või head vaimud on toite maitsnud ja
annavad söögi eest rohket lõikust.
Et vikatid teravad püsiksid pisteti jõululeiva alla noad.
Meie ajal küpsetatakse jõuluks loomakujulisi piparkooke. Neis on säilinud mälestus muistsest ohvrist.
Jõululaud.
Jõuluõhtul peeti tavaliselt suur söömaaeg ja mitu väikest. Süüa tuli kas 12, 9,
7 korda, et viljasaak edeneks. Pereisa luges söögipalve ja õnnistas roogi.
Jõulusöömaajal ei tohtinud rääkida ega naljatada. Jõululaual pidi toit seisma
kogu öö. Jõululaualt pühitud raasukesi hoiti hoolega alles ja tarvitati
haiguste vastu. Lauaalune oli jõulude ajal püha koht. Mõnel pool puistati laua
alla teri, mis hommikul kokku pühiti ja loomadele anti. Laua alla vaatamine oli
jõuluööl rangelt keelatud. Usuti, et vaimud võivad laua all viibida. seepärast
jäeti kõik, mis laualt pudenes maha, vaimudele.
allikas www.erm.ee
Küsimused
2. Kirjelda maagilisi tegevusi mida sooritati jõulude ajal?
3. Sõnasta jõuluaegsete rituaalide eesmärk?
Litsenseeritud: Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License