2. Toiduained eestlaste toidulaual
Iga rahvas leiab oma kodumaalt eluks vajalikud toiduained. Nii on ka eesti rahvas endistel aegadel end toitnud oma maa saadustest. Igapäevase toidu koostisosad Põhja-Eestis olid aastaringselt veel 20. sajandi alguses leib, kartul, silk, kala, sealiha, piim, tangud ja jahu. Mitmekesisem oli Lõuna-Eesti toit: kama, kaunviljaroad, kohupiim ja sõir.
Teraviljad
Teraviljad on siinmail olnud kõige olulisemaks toiduaineks paljude sajandite vältel ja hakanud teiste toiduainete laialdasemale kasutamisele maad andma alles 19. sajandil.
Esimesi teravilju oli oder. Vanim tõend odrakasvatamise kohta Eestis pärineb I aastatuhandest e.m.a. (jäljendid savinõudel).
Rukist hakati taliviljana viljelema 11. sajandil.
Rukkileib muutus igapäevaseks 12.sajandil, enne seda oli igapäevane odraleib. Rukkijahust hapendamisega kergitatud leib on tulusam, säilib kauem pehmena ja on seisnult maitsvam süüa kui külmalt kõvaks ja rabedaks muutunud odrakakk.
Kaera tuleb kuni 13. sajandini väga harva ette. Laialdasemalt hakati kaera kasvatama alles 16 - 17 sajandil. Kaera iseloomustab äärmiselt halb säilivus.
Vaatamata sellele, et nisu on maailma vanimaid toiduteravilju, on teated nisukasvatusest Eestis alles 16. sajandist. Nisukasvatuse märgatav tõus algas 17. sajandil
Aliise Moora, Eesti talurahva vanem toit, I osa
Tatra kasvatamisest on teateid 17. sajandist, peamiselt Tartu- ja Võrumaal.
Kaunviljad
Herneid, põldube ja läätsesid on kasvatanud peaaegu iga talu, kuid mitte väga suurtes kogustes. Kaunviljatoitu on tehtud igal nädalal vähemalt ühe korra. Rohkem oli kaunvilju Lõuna-Eesti ja Setu aladel ning seal püsisid ka kauem põlised kaunviljatoidud. Hernest ja uba peeti sedavõrd tugevaks toiduks, et nende kõrvale leiba ei söödud nagu ka tangupudru kõrvale.Köögiviljad ja puuviljad
Vanim köögivili on naeris.
Kapsast on teateid 13. sajandist kuid hapukapsas tänapäevasel kujul on 19. sajandi nähtus.
16.-17. sajandil tekkisid mõisaaedadesse rõigas, porgand, redis, sibul, pastinaak, petersell.
Kaalika kasvatamise algusaega teada pole, kuid 1514a. on teda antud söögiks Tallinna linna heinalistele. Tähtsa juurviljana on ta püsinud toidulaual kuni viimase ajani.
Veel 19. sajandi alguses öeldakse eestlaste kohta, et juurviljast nad lugu ei pea, sest see ei andvat jõudu. Kapsas ja naeris olevat kõik, mis toidulaual aed- ja juurviljadest näha on.
Kartul toodi Eestisse 18. sajandil. Kuid isegi 19. sajandi algul ilmunud väljaandes teatatakse, et mõisad kasvatavad juba igal pool aedades kartulit, kuid talupojad ei taha sellest taimest midagi teada. Kartuli laialdasema kasvatamisega hakkasid 19. sajandi lõpupoolel Eestis kaduma naeris ja läätsed, vähenesid kaalikatoidud ning ubade ja herneste söömine.
Õunapuuaedu on teada 16. ja 17. sajandist. Mitmeski mõisas kasvas üle saja õunapuu. Talude juurde hakati õunapuuaedu rajama alles talude päriseksostmise järel (1856.a. agraarseadus). A.W. Hupel kirjutas 1777. a. nii: "Harva on talumehel puuviljaaed: kõige rohkel mõni üksik õunapuu või kirsipuu. Oma aedades kasvatab ta vaid kapsast, kaalikat, kanepit ja ube; põllul naereid ..." Rentnikul oli soodsam näidata ennast tegelikust vaesemana ja viletsamana, sest muidu võis mõisnik renti tõsta. Eestis aretati esimesed oma õunasordid juba 18. sajandil, need olid "Suislepp" ja "Tallinna pirnõun".
Eesti lõunapoolsetel alatel kasvatati kanepit, peamiselt köite tegemiseks; kuid seemnetest tehti või, piima ja rasva aseainet, neist hõõruti võiet - tempi.
Liha
Liha söödi vanemal ajal harva, peamiselt sügiseti ja talveti. Värskelt söödi liha vaid loomade tapmise päeval, kogu tagavara kas soolati, vinnutati või suitsutati. Pärast looma tapmist tükeldati liha ettenägelikult. Singid, peapoolikud, jalad ja saba soolati tervelt koos tükeldatud lihaga astjasse selles järjekooras, nagu neid oli kombeks süüa. Astja põhja pool olid singid siis, kui neid kevadel suitsutati, samuti oli seal külviajaks määratu seasaba ja nende peal vastlapäevaks hoitud seajalad. Pealpool oli kas jõuluks, vana-aastaks või tõnisepäevaks määratud seapoolikud. Vanem söögipärimus (ajas umbes 200 aastat tagasi) kõneleb suitsulihast väga harva, pidades seda liha raiskamiseks, siiski oldi vastu kevadet sunnitud liha suitsutama, et see soojade ilmadega hukka ei läheks.
Lisalugemine - suitsuliha valmistamine suitsusaunas
On alust arvata, et ürgveis ehk tarvas oli muinaseestlaste tootemloomaks. Peamine lihaloom oli pikka aega siiski lammas. Söödi veel veiseid, sigu, kanu, hanesid ja kabunaid. Pisut hiljem tulid pardid. Kalkun oli haruldane, neid kasvatasid jesuiidid (poola mungad). Metsloomaliha kuulus rohkem mõisnike lauale. Hülgeliha sõid randlased ja saareelanikud.
LUTS ON LIBE NAGU HÜLJES.
ÜHEST KÜLJEST.
TEISEST KÜLJEST:
MIKS MEIL ÄKKI LUTSUGA
VAJA HÜLJEST VÕRRELDA?!
LUTS ON LUTS
JA HÜLJES HÜLJES.
ÜHEST JA KA TEISEST KÜLJEST.
Ott Arder, Luts ja hüljes
Kala
Kala oli igapäevase toidu väga oluline osa. Siseveekogudest püüti latikat, ahvenat, särge, haugi, peipsi tinti, rääbist jm, samuti vähki. Narva jõest püüti silmu, angerjat ja lõhet, mis läksid ekspordiks. Püütavateks merekaladeks olid lest, kilu, tursk, koha ja haug. Läänemere kalasaagis oli esikohal räim. Talurahva peamine leivakõrvane oligi silk ehk soolatud räim. Linnades eelistati heeringat, mis oli põhiline imporkaup. Kala säilitati soolates ja vinnutades (kuivatades tuule ja päikese käes).
Piim ja piimatooted
Joogiks tarvitati hapupiima, rõõska piima sai vaid lüpsi järgselt. Valmistati sõira (kohupiimajuustu). Juustu valmistamist ei tuntud v.a. rannarootslaste juures. Võid esineb sageli, kuid pole igapäevane toit.
Uku Masing, Mälestusi taimedest
Muud toiduained
Mesi oli ainuke magustusaine, kuid see oli luksuskaup ja käis jõukatelegi üle jõu.
Sool oli importkaup. Hansalinna Tallinna jõukus loodi soolatransiidi rahadega.
Seente tarvitamine toiduks on hiline nähtus (va Setu ja Ida-Eesti segaasustusega piirkonnad), näiteks saartele jõudis see alles 20. sajandi algul.
Marju ja pähkleid käisid korjamas need suurpered, kus oli rohkem naisperet ning nad ei olnud hõivatud talupidamisega. Korjamas käisid ka maatarahvas, kalurite pered ja väiketalude pered.
Joogid
Mõdu on kääritatud meejook ja ta oli peamiseks joogiks 15. sajandini kuni õlu ta välja tõrjus.
Taar on odra- või rukkilihtjahust hapendatud jook ja levinud rohkem Lõuna-Eestis ja Lõuna-Läänemaal.
Õlu on odralinnastest kääritatud jook, mida valmistati kõikideks olulisteks tähtpäevadeks, tööde alguse puhul ja talgutel.
Kalja saadi õllepärast (õlleteo järgselt) ja ta levis rohkem Põhja-Eestis.
Lisalugemine - õlle Eestisse jõudmise lugu ja nime päritolu.
Terve tuba oli magusat jumalavilja lõhna täis, mis ulatus otsaga kambritessegi. Peremehe nägu omandas pehmema ilme ja silmi tikkus naeratav helk, kui ta askeldas linnastega, neile ahju küttes ja kätt katsumiseks üles tõstes, kas soojus on paras. Käis ise linnaseid nuusutamas ja kutsus ka teisi seda tegema, sest linnaste lõhnast võis eeldada õlle maiku. /.../ Samuti otsustati ka humalate väärtust lõhna järgi, olgu need omast tapuaiast saadud või poest ostetud.Anton Hansen Tammsaare, Tõde ja Õigus, I osa
Viina hakati põletama 15. sajandil ja maarahva ellu tungib ta 17. sajandil.
Esimene teadaolev informatsioon Eesti mineraalveest pärineb 1691. aasta Tallinna ajalehest "Revalische Post-Zeitung", kus kirjeldatakse Koorküla mõisa juurest leitud tervisevett. Riia arst Otto Huhn mainib Eesti mineraalvee allikaid 1790. aastal veel Voltvetis, Tuhalas, Kurnas, Emmastes, Kõpus ja Viimsis. Eesti mineraalveed suurt õitsengut ei saavutanud, kuna Kesk-Euroopast turustatavatele eriti populaarsetele mineraalvetele kaotati tollimaks. Mineraalvett turustasid apteekrid, restoranide ja peenemate toidupoodide omanikud. 19. sajandi esimesel poolel hakkas allikaveega võistlema merevesi. Haapsalu apteeker asus Voosi kurgust toodud vett süsihappegaasiga küllastama. 1900. aastast tunti jooki nime all "Eau de Vosy" (pr. k. Voosi vesi). Haapsalu apteek tootis seda veel 1939. aastal.
Limonaadi nimetus tuleneb sõnast limone, mis Itaalia keeles tähendab sidrunit. On teada, et vähemalt 1630-ndal aastal kaubeldi sidrunitest valmistatud joogiga Itaalias. Eestiski ei olnud limonaad tundmatu. Tallinna linnaarst G. Himsel (Tallinnas 1634 - 1676) soovitas seda peaaegu et universaalravimina. Saksa keelest on tulnud sõna Furzwasser (furz - kõhutuul), mis lennult mugandus eesti keelde. Eesti limonaaditööstuse häll oli apteekides, sest seal oli olemas vastav aparatuur.
Vares tahtnud õlut teha. Viinud odratera jõkke ja läinud kaldale jooma, ise ütelnud: "On ikka parem kui paljas vesi!"
Normann, E., Lätt, S., Sada saarelehte ...
Litsenseeritud: Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License